بهشهری ها

معرفی، زندگینامه و شرح حال از بهشهرهای بزرگ و بزرگواران و فرهیختگان بهشهری

بهشهری ها

معرفی، زندگینامه و شرح حال از بهشهرهای بزرگ و بزرگواران و فرهیختگان بهشهری

حاج محمدعلی ییلاقی اشرفیمحمدعلی ییلاقی اشرفی رئیس شورای اسلامی شهر بهشهر است. او از سال ۱۳۸۶ زمان آغاز به کار دور سوم شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان ریاست شورای اسلامی شهر بهشهر انتخاب شد.

 

زندگی نامه

محمد علی ییلاقی اشرفی در ۲۴ خرداد ۱۳۱۸ در بهشهر به دنیا آمد. پدر او سیف‌الله نام داشت و از کسبه و بازاریان قدیم بهشهر و پدربزرگ پدری وی حبیب‌الله معروف به شیخ حبیب‌الله از مذهبیون و خیرین قدیمی بهشهر و پدربزرگ مادری وی آیت الله مهدی حسامی اشرفی معروف به آقا شیخ مهدی از مدرسین حوزه و هم درس آیت الله العظمی کوهستانی در نجف اشرف بود. وی پس از طی کلاس نهم (دبیرستان) وارد دانشسرا شد و به صورت پاره وقت مراحل دانشسرای خود را در شهر گرگان سپری نمود؛ و همراه با آن در رشته ریاضی در سال ١٣٣٦ موفق به اخذ مدرک دیپلم و دبیری شد.1

وی دوره ضمن خدمت دبیری خود را در مدرسه ای در روستای ریحان آباد (میان بهشهر و گلوگاه) برای مدت نزدیک به ٢ سال پشت سر گذراند و پس از آن به بهشهر بازگشته و در مدارس شهر مشغول تدریس شد. او تدریس در شهر را از مدرسه ابتدایی کمال الملک (دبیرستان امام علی امروز) آغاز و سپس در دبیرستان ١٥ بهمن و راهنمایی ابوریحان بیرونی (شهید دستغیب امروزی) ادامه داد.

ابتدای سال ١٣٥٥ سرآغاز انتقال او به اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر بود. وی در بدو ورود مسؤولیت واحد امتحانات این اداره را عهده دار شد و تا سال ١٣٧٢ در این اداره فعالیت نمود. گفتنی است در این مدت علاوه بر مسئولیت واحد امتحانات، معاونت و سرپرستی این اداره را نیز عهده دار بود.

پس از بازنشستگی، در سال ١٣٧٣ مدرسه راهنمایی علم و ایمان را در بهشهر بازگشایی نمود و فعالیت فرهنگی خود را تا اواسط دهه ٨٠ خورشیدی در این مدرسه ادامه داد.

محمدعلی ییلاقی اشرفی همگام با فعالیت های فرهنگی و مذهبی، بنا به جایگاه و شرایط خانوادگی، در حوزه سیاسی شهر و منطقه نیز فعال بود. ایشان پیش از انقلاب و پس از فرمان و تبعید امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ خورشیدی، به همراه چندی دیگر نظیر آقایان شهید آیت‌الله سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد اشرفی، مرحوم آیت‌الله محمد مهدوی اشرفی (ملقب به آیت‌الله شاهرودی)، میر عبدالواحد بنی‌کاظمی، مرحوم محمدتقی راسخی لنگرودی، مرحوم حاج علی نیک‌خواه، مرحوم سید محمد هاشمی نژاد اشرفی، مرحوم محمد اسعدی، مرحوم حاج محمد مهدیان، مرحوم حاج حسن شریعتی و ... فعالیت های سیاسی را در سطح منطقه آغاز نمودند و تا سال ١٣٥٧ با تشکیل و عضویت در انجمن های فعال شهری و منطقه ای نظیر انجمن جوانان توانستند قطار انقلاب اسلامی در منطقه را، همگام با انقلاب مردمی امام خمینی (ره) با موفقیت به مقصد برسانند؛ به نحوی که پس از انقلاب این شهر به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین شهرستان های انقلابی منطقه نام گرفت.

پس از پیروزی انقلاب و شکل گیری دولت موقت، و پس از فرمان امام خمینی (ره) در رابطه با شکل گیری شوراها2، در ٢٠ مهر ١٣٥٨ اولین انتخابات شوراهای شهر برگزار گردید. در این انتخابات حاج محمدعلی ییلاقی اشرفی به همراه چهار تن دیگر نخستین شورای شهر بعد از انقلاب بهشهر را تشکیل داده و آقای مهندس ملتی را به عنوان شهردار خود انتخاب نمودند که طراحی و اجرای خیابان اصلی شهر ـ که پیش‌تر با نام خیابان گرگان نامیده می شده و امروزه بلوار شهید هاشمی نژاد نام دارد ـ می توان یکی از یادگاران آن زمان نام برد.

در سال ١٣٧٧ در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان منتخب مردم بهشهر انتخاب و ریاست اولین دوره شورای اسلامی بهشهر را از زمان آغاز کار شورا در سال ١٣٧٨ برای مدت ٤ سال عهده دار شد. او در دور دوم شورا خود را کنار کشید و در دور سوم انتخابات در سال ١٣٨٥ به اصرار جمعی از اطرافیان مجددا در این انتخابات شرکت و مجددا بر صندلی ریاست شورای اسلامی شهر بهشهر تکیه نمود.

او همچنین دارای ۶ فرزند به نام های علیرضا، عذرا، نفیسه، معصومه، حسین و حسن می باشد که اکثرشان همانند حاج محمدعلی در حوزه تدریس مشغول فعالیت می باشند.

 

سوابق اجرایی

 

  • فرهنگی بازنشسته و دبیر مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهرستان بهشهر
  • عضو انجمن شهر بهشهر در سال ١٣٥٨
  • مسؤول امتحانات اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر (١٣٥٥ تا ١٣٧٢)
  • سرپرست و معاون اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر
  • رئیس دوره اول شورای اسلامی شهر بهشهر (١٣٧٨ تا ١٣٨٢)
  • رئیس دوره سوم شورای اسلامی شهر بهشهر (١٣٨٦ تا ١٣٩٢)
  • عضو انجمن کتابخانه عمومی شهرستان بهشهر
  • عضو انجمن خیریه حمایت از زندانیان شهرستان بهشهر
  • عضو انجمن خیرین مدرسه ساز استان مازندران
  • عضو هیأت مؤسس صندوق قرض الحسنه ولی‌عصر (عج) بهشهر و عضو فعال هیأت مدیره آن مؤسسه تا سال ١٣٩٢
  • عضو هیأت امنای حوزه علمیه خواهران شهرستان بهشهر

[1] صفحه محمدعلی ییلاقی اشرفی در ویکی پدیا

[2] «در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، که از ضرورت‌های جمهوری اسلامی است، لازم می‌دانم بی‌درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام، و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.» (امام خمینی (ره)، صحیفه امام. ۷. صفحه ۱۶۷)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی