بهشهری ها

معرفی، زندگینامه و شرح حال از بهشهرهای بزرگ و بزرگواران و فرهیختگان بهشهری

بهشهری ها

معرفی، زندگینامه و شرح حال از بهشهرهای بزرگ و بزرگواران و فرهیختگان بهشهری

شهید سید عبدالکریم هاشمی نژادسید عبدالکریم هاشمی نژاد نماینده اول استان مازندران در تصویت قانون اساسی، امام جمعه و دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد بود که توسط سازمان منافقین به شهادت رسید.

زندگی نامه

عبدالکریم هاشمی‌نژاد در ۵ مرداد ۱۳۱۱ در بهشهر مازندران متولد شد. دورهٔ مقدماتی حوزه را نزد آیت الله محمد کوهستانی گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به قم رفت. مدتی نزد آیت الله علی فرید الاسلام کاشانی تلمذ کرد که به روایتی در تأثیرگذاری معنوی و روحی وی عامل مهمی به شمار می‌رود. کاشانی در سن جوانی مجتهد بود و کتابی به عربی در مورد یکی از موضوعات اصول نوشته که هاشمی نژاد نیز مقدمه ای به عربی در ابتدای کتاب اضافه نمود که در آن هاشمی نژاد می‌گوید کاشانی از طرف حضرت ملقب به شیخ الشهدا شده بود. همچنین وی مدتی نزد حاج ملا آقا جان زنجانی تلمذ نمود.

آیت الله هاشمی نژاد با خواهر سید حسن ابطحی ازدواج نمود و در کانون بحث و انتقاد دینی که توسط آقای سید حسن ابطحی دایر شده بود سخنرانی می‌کرد. همسر وی پس از سال ها سختی و ناراحتی در ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۶ شمسی از دنیا رفت.

تحصیلات

آیت الله هاشمی نژاد دوران عالیه دروس حوزه را شاگرد آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) بود و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد رسید. او مدت نه چندان زیادی را هم در نجف به تحصیل پرداخت. پس از آن به مشهد مهاجرت نموده و مشغول تدریس و تبلیغ شد. هاشمی نژاد مطالعات زیادی هم در علوم مختلف روز داشت و اکثر بحث ها و کلاس های وی غیر از حوزه علمیه با قشر جوان به خصوص دانشجویان بود و بعضی از کتب او محصول همین کلاس هاست. او هم سخنرانی بنام و شورانگیز بود، هم یک نویسنده خوش قلم و آگاه به مسائل روز و هم یکی از مدرسین برجسته حوزه علمیه.

فعالیت سیاسی

در نهضت ۱۵ خرداد جزو اولین دستگیر شدگان بود. او از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷، پنج بار بازداشت شد. بازداشت دوم وی به جریان مسجد فیل مربوط می‌شد. روز ۲۲ مهر سال ۱۳۴۲ سخنرانی وی در مسجد فیل علیه بی بند و باری زنان بود. مسئله از سوی رژیم پهلوی دنبال شد و به درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی انجامید و دو نفر کشته شدند و ساواک هاشمی نژاد را دستگیر نمود. پس از پایان یافتن دومین دوره دستگیری، فعالیت سیاسی را از سر گرفت و جلسات بحث و انتقاد دینی را ادامه داد. آیت الله که در مشهد در هیچ مکانی حق منبر رفتن و سخن گفتن را نداشت، در این مدت توانست در شهرستان های مختلف ایران سخنرانی هایی ترتیب دهد و هیچ گاه دست از فعالیت برنداشت تا این که بار دیگر در سال ۱۳۵۰ پس از ده شب سخنرانی مستمر پیرامون علت عقب ماندگی مسلمین در یکی از مساجد شیراز دستگیر و زندانی شد و از آن به بعد برای همیشه در سرتاسر کشور ممنوع المنبر شد. هاشمی نژاد روز ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۴ به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، همراه عباس واعظ طبسی و تنی چند از مبارزین دستگیر و روز ۲ دی ماه ۱۳۵۴ به دو سال زندان محکوم شد.

آخرین بازداشت وی مربوط بود به روز ۲۲ خرداد ۱۳۵۷ و اوج گیری انقلاب اسلامی که پس از یک روز با تحصن مردم در بیت آیت الله سید عبدالله شیرازی آزاد شد. هاشمی نژاد از اعضای اصلی جریان انقلاب اسلامی در مشهد به شناخته می شود.

پس از انقلاب

پس از انقلاب در جریان تدوین قانون اساسی نمایندهٔ اول استان مازندران بود و نقش مؤثری در تصویب اصول مهم آن داشت. وی پس از انقلاب هیچ سمت رسمی قبول نکرد و تنها دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد بود.

شهادت

سرانجام آیت الله سید عبدالکریم هاشمی نژاد در روز ۷ مهر ۱۳۶۰ ـ همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه (ع) ـ در خیابان عشرت آباد (شهید هاشمی نژاد) مشهد با انفجار انتحاری نارنجک یکی از اعضاء نفوذی سازمان منافقین در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی ترور و به شهادت رسید و در محل دارالسلام حرم حضرت علی بن موسی رضا (ع)، به خاک سپرده شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی